Skip to content

Mijn rapport

Of voeg hier onderwerpen toe die jij interessant vindt en download jouw gepersonaliseerde rapport.

1. Ambitie

2. Uitgangspunten

3. Maatregelen

Bijlagen

Stuur mij deze rapportage toe

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

4.

Wij hanteren en investeren in een proactieve aanpak op basis van risico’s

Tot voor kort vormde verkeersveiligheidsbeleid vooral een antwoord op concentraties ongevallen op zogeheten black spots. Mede door succesvolle maatregelen uit het ‘Duurzaam Veilig-beleid’ is het aantal ongevallenconcentraties sterk afgenomen. Ongevallen zijn nu meer verspreid over het hele wegennet. Een proactieve aanpak, die uitgaat van risico’s op ongevallen, vinden wij daarom steeds belangrijker. In navolging van het SPV2030 staat daarom deze aanpak in Brabant centraal. Hiernaast blijven we bij ons beleid gebruik maken van ongevallenanalyses, bestaande/ nieuwe onderzoeken en lokale kennis.

 

Nieuwe focus schema

 

In het SPV staat de periode tot 2025 in het teken van doorontwikkeling van de risicogestuurde aanpak. Ook in Brabant zetten we daar de komende periode sterk op in. De invoering van de nieuwe privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) maakt verkeersveiligheidsdata minder toegankelijk en gedetailleerd. Het toegankelijkheid van data is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Wij trekken hierin samen op met het ministerie. Met respect voor de privacywet zullen wij de beschikbaarheid en levering van data tussen de partner verbeteren. Ook streven we naar uitbreiding van beschikbare data door samenwerking met bestaande en nieuwe partijen, zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, ziekenhuizen, ambulancediensten en verzekeraars. Achtergronden over de methode van de risicogestuurde aanpak staan in bijlage 2.