Skip to content

Mijn rapport

Of voeg hier onderwerpen toe die jij interessant vindt en download jouw gepersonaliseerde rapport.

1. Ambitie

2. Uitgangspunten

3. Maatregelen

Bijlagen

Stuur mij deze rapportage toe

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Asset 31

Maatregelen per risico

Te hoge snelheid

Effectindicator:
Jaarlijkse vermindert het aantal wegen in Brabant waarop te hard wordt gereden.

 

Jaarlijks daalt het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terecht komt door een verkeersongeval veroorzaakt door te hoge snelheid.

Weg vanaf vangrail

Te hard rijden is een belangrijk veiligheidsrisico waaraan automobilisten in verschillende leeftijdsgroepen zich schuldig maken. Het komt ook voor bij bromfietsers en snorfietsers, al is dit niet Brabantbreed.

Maatregelen voor brom- en snorfietsers zullen daarom regionaal, in B5-verband of lokaal worden opgepakt. Het onderzoek van VeiligheidNL laat zien dat 7% van de bestuurders aangaf dat zij zelf te hard reden en 14% dat de tegenpartij te hard reed. Educatie, campagnes en handhaving zijn bij uitstek geschikte maatregelen om te bereiken dat verkeersdeelnemers hun snelheid beperken.

 

Algemene maatregelen:

We investeren in data (ontsluiting en analyse) over snelheid.

We sluiten aan bij de landelijke ontwikkeling van de safety performance indicator snelheid.

We sluiten aan bij (landelijke) onderzoeken en projecten gericht op technieken die het bestuurders onmogelijk maken om de snelheid te overschrijden, bijvoorbeeld ISA en ADAS-systemen.

 

Gedragsmaatregelen gericht op te hard rijden:

We investeren in verkeerseducatie voor jongeren, met daarin onder meer aandacht voor afleiding.

In 2020 ontwikkelen we een brede communicatiestrategie gericht op burgers. Daarin besteden we expliciet aandacht aan afleiding.

We voeren projecten uit die gericht zijn op afleiding.

 

Maatregelen infrastructuur:

Zie onder thema Infrastructuur.

 

Maatregelen handhaving:

De politie handhaaft op te hard rijden in het verkeer.